RSS
środa, 16 marca 2011


Gry dydaktyczne-wywierają przede wszystkim wpływ na rozwój czynności umysłowych. Inicjatorem i organizatorem takich gier nie jest dziecko, a dorosły.

Każda zabawa dydaktyczna, czyli kształcąca musi mieć charakter uczący, ale aby zachęcić maluszka do wysiłku umysłowego, konieczne jest wybranie drogi jak najbardziej atrakcyjnej dla niego. Gry tego typu muszą być układane z uwzględnieniem wieku dziecka i celu dydaktycznego.

Ze względu na ten podział możemy wyróżnić cztery grupy.

-Pierwsza, mieszczą się w niej gry, których przebieg wymaga od dzieci spostrzegania, zauważania różnych cech przedmiotów – np. Gra Znajdź cyferki i liczby.

-Druga, jej celem jest utrwalenie wiadomości o otoczeniu społecznym i przyrodniczym – np. Gra Nesquik

-Trzecia, gry, których celem jest utrwalenie pojęć i stosunków liczbowych.

-Czwarta , gry usprawniające i korygujące mowę dziecka.



Zajęcia plastyczne: rysowanie, malowanie, lepienie, wycinanie, to zabawa, ale jednocześnie pierwsze przejawy twórczego działania. Twórczość ta rozwija sferę emocjonalną i wrażliwość na piękno. Małemu dziecku podoba się wszystko, co jaskrawe, kolorowe i wesołe. Wraz z poczuciem piękna rośnie u dziecka potrzeba własnej twórczości artystycznej- głównie jako twórczość plastyczna. Oczywiście rozwój ten nie wybucha nagle , więc od początku nie można od dziecka oczekiwać dojrzałych, pięknych, czy estetycznych rysunków. Początek, tak bogatej później twórczości artystycznej dziecka, te nieporadne próby rysowania, to bazgranie.



Dziecko chwalone, nie popędzane i rozsądnie kierowane przez rodziców, zacznie samo tworzyć coraz bardziej udane i barwne malowanki. Twórczość artystyczna dziecka nabiera cech sztuki, która swym charakterem przypomina sztukę ludową. Zajęcia plastyczne pomagają maluchom w:

-spostrzeganiu i utrwalaniu w pamięci różnych szczegółów – postaci ludzi, zwierząt, krajobrazu.

-rozbudzają pomysłowość i twórczą fantazję.



Twórczość ta ma i inne zalety:

-wzmaga aktywność i samodzielność dziecka, uczy skupienia, koncentracji oraz wysiłku niezbędnego do przyszłej nauki szkolnej.

Jak również, o czym warto pamiętać, wpływa kojąco na system nerwowy dziecka i odpręża..Zarówno malowanie, rysowanie, układanie i wycinanie, gimnastykuje palce, wyrabia precyzyjne ruchy rąk, oraz ćwiczy koordynację wzrokowo-ruchową dziecka, ważną w późniejszym okresie do opanowania umiejętności pisania.

Ostatnią znaną mi formą zabawy, rozwijającą dziecko, jest jego umuzykalnienie.



Muzyka, jako druga ze sztuk pięknych, daje dziecku możliwość spontanicznego wypowiedzenia się, również i uczuciowo.

Już niemowlęta wsłuchują się w melodię, najpierw milkną pod jej wpływem, nasłuchując uważnie, by stopniowo próbować powtarzać usłyszane dźwięki.

Oprócz zabaw rytmicznych małe dzieci lubią taniec. Już roczne dziecko, rytmicznie podskakuje w rytm muzyki. Zabawy tego typu działają kojąco na system nerwowy dziecka, a mianowicie pozwala mu wyładować nadmiar energii w sposób skoordynowany. Nie na próżno się mówi, że:

„muzyka łagodzi obyczaje”. Taniec,  ćwiczy więc wolę i przynosi odprężenie. A dzieci bierne potrafi ożywić i wzmaga ich aktywność.




Wszystkie rodzaje gier i zabaw spełniają ważną rolę, ale dopiero wszystkie razem umożliwiają dziecku harmonijny rozwój wszechstronny: fizyczny, umysłowy, uczuciowy, moralny i społeczny. Wymienione przeze mnie typy zabaw i rodzaje gier, są ogólnie znane wszystkim rodzicom, choć bez odpowiednich książek,  ich nazwy nie. Każda matka wie, że:

-Piramidka jest zabawką stymulującą rozwój dziecka. A dzięki odpowiednim kształtom i wielkości nawet małe dziecko może nakładać i zdejmować kolorowe krążki.

-Lokomotywy i samochodziki, dzięki wydającym dźwiękom  przyciągają uwagę i tych całkiem malutkich i starszych.

Lecz nawet bez fachowych nazw, my rodzice wiemy jak wielki wpływ mają gry edukacyjne na rozwój naszych pociech.

20:36, jankonn
Link Dodaj komentarz »


Dziecko uczy się poprzez zabawę. Już we wczesnym dzieciństwie potrzebna jest człowiekowi zabawa , by mógł się prawidłowo rozwijać i przystosować  do wymagań życia społecznego. Zabawa lub gra są doskonałymi okazjami do usprawnienia koordynacji wzrokowej –ruchowej dziecka.



Główną  cechą dobrej gry dla dzieci jest jej twórczy charakter. Można wyróżnić kilka podstawowych typów gir i zabaw: manipulacyjne, ruchowe, konstrukcyjne, dydaktyczne i tematyczne oraz twórcze.

Zabawy manipulacyjne i ruchowe-ich głównym celem jest ćwiczenie sprawności u dziecka. Rozwijają one u dziecka funkcje psychomotoryczne.

Ćwiczenia i zabawy ruchowe pozytywnie wpływają na prężność ciała ,zwinność ruchów, ale też poprzez dotlenienie mózgu na sprawność umysłu. Do zabaw ruchowych zaliczamy na przykład zabawy z piłką, które mogą dziecku pomagać w nauce chwytania, pierwszego rzutu, w toczeniu do celu.

Sensowne kierowanie ruchem, jest bardzo ważnym zagadnieniem, mogącym mieć  olbrzymi wpływ na prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu dziecka. Rodzice powinni bacznie  obserwować swojego maluszka , aby wiedzieć, kiedy przerwać zabawę, by się nie przemęczyło, bo to mogłoby wpłynąć niekorzystnie na jego rozwój.



Gry i zabawy konstrukcyjne – dzieci mogą znaleźć w nich ujście dla swych zapędów poznawczych i badawczych, a także naśladowczych, twórczych i estetycznych. Na podstawie cudzych wzorów jak i własnych pomysłów mogą próbować tworzyć nowe konstrukcje, a wykonywanie ich może sprawiać radość i satysfakcję. Takim treningiem może być zabawa grą wycinanka.  Przy tego rodzaju zabawie dzieci fantazjują, więc jest ona bardzo pożyteczna, pobudza bowiem do samodzielnego myślenia i działania.

Często zabawy i gry konstrukcyjne łączą się z badawczymi, dzięki, którym maluch zapoznaje się na przykład : z materiałem z którego buduje.

Tego rodzaju gry łączą się z zabawami artystycznymi i tematycznymi, w których główna rolę pełni wyobraźnia. Przy okazji gier konstrukcyjnych dziecko wzbogaca swoją spostrzegawczość, umiejętność oceny sytuacji, wiedzy o przedmiotach, orientację w przestrzeni, wyobraźnię oraz fantazję. Doskonałą zabawą edukacyją dla starszych dzieci jest gra matematyczna co jest najcięższe. W przyjemny sosób rozwijajaca spostrzegawczość i trenujaca logiczne myslenie.

Najbardziej popularną grą w tym typie zabaw, jest układanie  klocków. Klocki uczą sprawności manualnej, precyzji, wyobraźni i wytrwałości. Znana na całym świecie firma LEGO, stworzyła Instytut Nauki LEGO, z  którą współpracuje pracownik naukowy  z  Instytutu Psychologii Uniwersytetu Yale-Dorothy Singer, prowadzi ona badania nad nauką poprzez zabawę. Uważa, że klocki pomagają zdobywać podstawowe umiejętności życiowe.



Gry tematyczne-twórcze lub iluzyjne, rozumiane, są jako zabawy w, których dziecko odgrywa jakąś rolę.  Gdy dziecko jest malutkie gry te mają charakter naśladowczy-naśladowanie rodziców w ich codziennych czynnościach. Z czasem, w miarę przybywania doświadczeń i poszerzania się wiadomości oraz zainteresowań otaczającym światem.

Tematy do zabaw dzieci czerpią wprost z życia , które utrwalają wiadomości nabywane przez życie. Dzieci przyjmują również rolę zwierząt , bądź bajkowych bohaterów , które wzbogacają wyobraźnię. Zabawy te odgrywają istotną rolę w życiu dziecka , bowiem uaktywniają myśl dziecka  i podsycają działalność twórczą ,bardzo ważną dla rozwoju jego osobowości.